Thursday, October 31, 2013

Isu Harga Rumah Akan Dibentangkan Pada Bajet 2014


PUTRAJAYA – Isu penurunan dan pengawalan harga rumah dijangka menjadi sebahagian intipati Belanjawan 2014 yang akan dibentangkan pada Oktober depan.Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata kementeriannya telah diminta mendapatkan cadangan dan idea daripada pihak industri perumahan melalui penganjuran makmal berhubung isu tersebut. “Mereka yang terlibat dalam makmal tersebut terdiri daripada pihak industri seperti pemaju, persatuan pembeli rumah dan pihak berkepentingan lain,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Bengkel Inisiatif Menurunkan Harga Rumah di sini hari ini.
Beliu berkata apa yang dicadangkan nanti lebih kepada dasar, daripada segi fiskal dan polisi contohnya Cukai Keuntungan Hartanah Sebenar (RPGT), setem duti dan sebagainya.
Abdul Rahman berkata makmal itu juga membincangkan mengenai jalan terbaik untuk menangani isu kenaikan harga rumah yang mendadak sejak lima tahun kebelakangan ini.
“Penganjuran makmal berkenaan juga turut disokong Perdana Menteri memandangkan isu perumahan sentiasa menjadi agenda utama kerajaan,” katanya.
Kementerian juga katanya telah mewujudkan sebuah jawatankuasa pemantauan terhadap janji kerajaan untuk mewujudkan satu juta unit rumah mampu milik dalam masa lima tahun akan datang.
“Kita telah diarahkan untuk memantau projek di bawah Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), PR1MA, Unit Kerjasama Awam-Swasta (UKAS), dan agensi kerajaan negeri supaya objektif tersebut dapat dicapai dan mesyuarat pertama berhubung perkara itu telah diadakan pada dua bulan lepas,” katanya. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment